Razdoblje u kojem danas živimo obilježeno je novim informacijama u vezi korone, rasta broja zaraženih i preminulih, otkazivanja natjecanja, Olimpijske igre su pomaknute, EURO pomaknut, promjene u dnevnoj rutini, zabrinutost za bližnje, čitanje o zaraženim sportašima i još mnogo sličnih vijesti.
 
Kad bismo se barem mogli vratiti u ono vrijeme s kraja 2019. i početka 2020. godine kada mi je najveća briga bila__________ (svatko neka dopuni sam za sebe). 

Vjerujem da shvaćate što želim reći. Samo tri do četiri mjeseca unatrag brinuli smo totalno drugačije brige, koje se sada čine totalno nebitne, skroz sporedne. Možda je nekome najveća briga bila upala mišića od treninga, nekome se nije dalo na onaj dodatni individualni trening, netko je i dalje brinuo zbog poraza za vikend, itd. Kad bi barem postojao RESET BUTTON!
No, svima je jasno da to tako ne ide i da će ovo još potrajati. Koliko? E, to je tek pitanje za milijun dolara. Ono što znamo jest da je tebi kao sportašu potrebno raditi kao da se trening nastavlja sutra.

Koji je prvi korak?

Za početak, prva stvar koju je potrebno napraviti jest prihvatiti. Prihvatiti emocije straha, napetosti, gubitka, zbunjenosti, razočarenja, iscrpljenosti i ljutnje. Reći samom sebi: „Sve ovo što sada osjećam je OK. Nisam lud, sve je to normalno, a jedino što je ludo jest ovo doba.“ Naglasiti samom sebi: „Ovo što trenutno osjećam, događa se i mnogim drugim sportašima. No, imam i više nego dovoljno snage i pameti da iz ovoga izađem kao pobjednik.“ Ovo nije loše da si ponavljate iz dana u dan, svaki put kad krenete sumnjati u svoje psihičko stanje. 

Na što se fokusirati u doba korone? O čemu sad brinuti? 

Kada krenemo prihvaćati da je OK sve ono što osjećamo, onda imamo kapaciteta za krenuti dalje. Ako već moramo brinuti, iako više volim termin fokusirati se, onda bi bilo najbolje fokusirati se na ono što možemo kontrolirati. Vjerojatno ti sad kroz glavu prolazi pitanje: „Ali što to zaista danas možemo kontrolirati? U zadnjih tri tjedna zadesila nas je korona, potres, zahlađenje, zagađen zrak i sl.?“
Riječima mnogo pametnijih umova od našeg, Viktor Frankl - židovski neurolog i psihijatar koji je preživio holokaust u četiri nacistička logora sažeo je to u sljedeći citat: „Čovjeku sve može biti oduzeto osim jedne stvari: zadnje čovjekove slobode-odabira svog stava u bilo kojim okolnostima, odabira svog puta.“
Ono što preporučam jest briga o mentalnom zdravlju - mentalna higijena. 


1. savjet - smanji konzumaciju korona vijesti
Nije potrebno stalno biti na portalima ili društvenim mrežama u nadi da ćemo pročitati nešto revolucionarno novo. Ako želiš biti jako informiran, saslušaj Konferenciju za medije Stožera civilne zaštite. Stalno tzv. hranjenje korona vijestima stavlja naše tijelo u konstanto stanje stresa, čitamo loše vijesti čime samo hranimo negativne misli i emocije te time iscrpljujemo naše tijelo. 


2. savjet - imaj jasnu dnevnu rutinu
Možda u ovom trenutku možeš i cijeli dan provesti u krevetu, no je li to zaista nešto što će ti pomoći u tvom sportu? Vi sportaši ste sljedbenici navike, rasporeda i rutine. Rutine koja je često puta nametnuta od strane kluba/trenera, no svejedno ju konstantno pratiš. Ta rutina potrebna je i sada. Jedina razlika je što ju sada određuješ samo TI. Nastoj se buditi na vrijeme, imati raspored aktivnosti, treninga, plan za relaksaciju i odmor, isplaniraj dan i postavi ciljeve koje ćeš postići u njemu. Nije li to mnogo sličnije tvom uobičajenom danu treninga? 


3. savjet - treniraj kao da se sezona nastavlja sutra
Možda se čini daleko, ali doći će veoma brzo. I najmanje što želiš jest žaliti što nisi bolje iskoristio vrijeme pauze, a još manje od toga priželjkuješ ozljedu kad krene opasan ritam treninga i natjecanja. Ako pogledaš ovu situaciju iz drugog kuta, možeš ju zaista promatrati kao besplatnu pauzu u kojoj si dobio priliku raditi na stvarima za koje nikad nemaš vremena kroz sezonu. Koliko često dobivaš takvu šansu?


4. savjet - održavaj socijalnu mrežu 
Srećom modernom tehnologijom korona se ne može prenijeti. Ovo je trenutak da pojačaš svoju socijalnu mrežu, a možda i obnoviš neke odnose za koje nisi imao vremena ulagati uz ubitačan raspored sezone. Ali da ne ostane sve samo na trošenju vremena, zašto ne iskoristiti ovo vrijeme i za povezivanje s kolegama iz kluba, suigračima, trenerom? Zašto ne razgovarati o taktici, dijeliti savjete o vježbanju i ostanku u formi, razgovarati kako možemo biti bolja momčad kad sve krene.


5. savjet - ostani optimističan i fleksibilan
Ovo je osnova sporta, optimizam i fleksibilnost. Ako u sportu nastojiš gledati stvari s pozitivne strane, uvijek vjerujući u sebe, te se trudiš biti fleksibilan, prilagodljiv, što god se dogodilo zašto ne imati takav stav i sada? Zašto ne bi gledao na situaciju kao na nešto što može dovesti do jačanja tebe kao sportaša? Nije li ovo vrijeme koje može pokazati koliko si jak, prilagodljiv, koliko se možeš nositi s teškim situacijama?


Završit ćemo s citatom Abrahama Lincolna. Malo ljudi zna da je izgubio izbore osam puta prije nego je postao legendarni američki predsjednik. Dvaput je bankrotirao te doživio psihički slom, ali cijelo vrijeme vjerujući da su te okolnosti samo priprema za ono što dolazi. “Ja ću se pripremati i jednog dana moje vrijeme će doći.“

Luka Škrinjarić, magistar psihologije
www.mentalnitrening.com


 

Prijava korisnika

Mrežna stranica koristi kolačiće (cookies) kako bi poboljšala funkcionalnost stranice. Više o kolačićima.